Závěrečná zpráva biskupské synody o rodině

19.10.2014

Závěrečná zpráva biskupské synody o rodiněV sobotu 18. října 2014 byla zveřejněna závěrečná zpráva (tzv. Relatio finalis) III. mimořádného shromáždění biskupské synody. Dokument není textem učitelského úřadu církve, zachycuje však stav diskuze biskupů i body, které je třeba dále ujasnit. Současně bude podkladem pro reflexi nad tématem rodiny v následujícím roce.

Duch svatý vždycky řídil tuto loďku

V sobotních večerních hodinách (18. října 2014) schválil papež František publikování závěrečné zprávy biskupské synody, jež se ve Vatikánu konala ve dnech 5. - 19. října 2014. Oznámil to vatikánský tiskový mluvčí Federico Lombardi. Synodní otcové hlasovali o znění každého odstavce textu zvlášť. Na dvoutřetinovou většinu nedosáhly tři odstavce.

"Bylo to papežovo přání. Papež řekl: ´Chci, aby se publikovala tato zpráva, a pro transparentnost a jasnost aby se také uvedlo, kolik hlasů bylo souhlasných či nesouhlasných, bod po bodu, aby tak nevznikaly zmatky nebo víceznačnosti´,"uvedl Lombardi.

"Mějme na paměti, že se nejedná o text učitelského úřadu církve," připomněl dále tiskový mluvčí synody pro anglicky mluvící oblasti. P. Tom Rosica. "Papež požádal, aby to bylo zveřejněno, aby tak ukázal stupeň zralosti, v jakém se věc nachází, a také prvky, v nichž musí věc uzrát v průběhu nadcházejícího roku."Text bude nyní rozeslán biskupským konferencím společně s krátkým dotazníkem, jenž má obsahovat témata, která se na letošní synodě neobjevila. Dokument má sloužit k reflexi nad tématy v rámci příprav na synodu, jež se uskuteční v roce 2015.

Publikovaný text o dvaašedesáti odstavcích tedy zahrnuje také tabulku s uvedenými výsledky hlasování. Dokument v zásadě obsahuje strukturu a obsahy tzv. Zprávy po diskuzích, která byla publikovaná 13. října 2014 kardinálem  Péterem Erdö. Zapracovány jsou však také mnohé z celkem 470 připomínek, jež vyslovili biskupové v debatách v menších skupinách.

Nově zapracované připomínky

"Zvláště si všimněte rozšíření prvních dvou částí. O to žádaly mnohé příspěvky v Menších kruzích, aby se tak vyvážil celek; aby se nehovořilo převážně či pouze o  výzvách a těžkostech, nýbrž více také o pozitivním (Božím) plánu s rodinou. Je to tedy obsáhlejší text, který chce být vyváženější a rozvinutější," komentoval strukturu dokumentu Lombardi.

Některá témata byla do dokumentu přidána, např. přání, aby procesy prohlášení manželství za neplatné probíhaly zdarma (jedná se o přání především italských biskupů, aby tak nemohl vzniknout trh s právními službami v této oblasti), dále pozornost vůči adopcím, varování před pornografií, špatným užíváním internetu. Text se nově věnuje také ženám a dětem, jež se staly oběťmi sexuálního zneužívání. Naopak vypuštěna byla pasáž o tzv. principu graduality, tj. stupních zjevení Božího plánu spásy.

Odstavce, jež nedosáhly potřebné dvoutřetinové většiny, jsou číslovány 52, 53 a 55 a týkají se různých názorů na přijímání eucharistie rozvedenými a znovu sezdanými lidmi, dále tzv. duchovního přijímání a přístupu k lidem s homosexuální orientací. 

Co se týká rozvedených a znovu sezdaných lidí, velká většina přítomných (155 proti 19 účastníkům) hodnotila kladně odstavec, kde se píše, že jejich situace"vyžaduje pozorné rozlišování a doprovázení ve velké úctě. Je nutné se vyhnout jakémukoliv jazyku a postoji, který jim dává pocítit diskriminaci, a podporovat jejich zapojení do života společenství. Péče o ně není pro křesťanské společenství výrazem oslabení víry a svého svědectví ohledně nerozlučitelnosti manželství, nýbrž naopak společenství vyjadřuje právě v této péči svou lásku".Synodní otcové tak navazují na slova, která pronesl v roce 2012 Benedikt XVI.na Světovém setkání rodin v Miláně. Naopak odstavec, kde se hovoří o různých přístupech účastníků synody k možnému přístupu rozvedených a nově sezdaných lidí k eucharistii, byl odhlasován menší než dvoutřetinovou většinou, 104:74.

Tématika homosexuálních párů je oproti znění Zprávy po diskuzích zcela přepracovaná. Pasáž, jež stavěla do pozitivního světla soužití párů téhož pohlaví, byla zcela odstraněna. Dokument dále uvádí, že je nepřípustné, aby byli pastýři církve v této věci vystavováni nátlaku a aby mezinárodní organizace podmiňovaly financování chudých zemí zaváděním zákonů, které ustanovují"manželství" osob téhož pohlaví.

Text dále uvádí: "Některé rodiny žijí v situaci, že někdo z nich má homosexuální orientaci. V této věci jsme si kladli otázku, jaká pastorační pozornost k těmto situacím je vhodná, vzhledem k tomu, co učí církev: ´Neexistují absolutně žádné důvody pro posuzování homosexuálních svazků tak, že by byly jakkoli podobné nebo dokonce vzdáleně analogické Božímu záměru s manželstvím a rodinou´. Nicméně muži a ženy s homosexuálními sklony mají být přijímáni s úctou a jemnocitem. ´Vůči nim je třeba se vyhnout jakémukoliv náznaku nespravedlivé diskriminace´ (citace z: Kongregace pro nauku víry, Úvahy ohledně návrhů na právní uznání svazků mezi homosexuálními osobami)."

Poslední citovaný odstavec nedosáhl potřebné dvoutřetinové většiny (odhlasován počtem 118 pro a 62 proti). Podle vatikánského tiskového mluvčího Federica Lombardiho zde jistý souhlas zde je, avšak "argument musí ještě zrát a být prohlouben, neboť souhlas shromáždění nebyl zjevně dostatečně uzrálý, aby schválil formulaci, jaká byla představena".

Plné znění závěrečné zprávy je možné nalézt na stránkách Tiskového střediska Svatého stolce

Text závěrečné zprávy synody o rodině v češtině (pdf).

Převzato z webu České biskupské konference (www.cirkev.cz)

Autor: Josef Bernard   |   Sekce: Články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

Římskokatolická farnost u kostela Stětí sv. Jana Křtitele Praha - Hostivař