Na generální audienci před prvním májem hovořil papež František o manželství a Božím plánu s rodinou

1.5.2015

Na generální audienci před prvním májem hovořil papež František o manželství a Božím plánu s rodinouNa generálních audiencích hovoří o rodině papež František pravidelné. Připravuje tak i podzimní biskupskou synodu o rodině. Tématem středeční katecheze byl Boží plán se svazkem mezi mužem a ženou. Proč tolik mladých nevstupuje do manželství? - ptá se papež a zamýšlel se nad příčinami neochoty mladých lidí vstupovat do manželství a zdůraznil rovnost mužů a žen.

Nerovnost mezi muži a ženami, která se projevuje například v rozdílných platech, je „čistým skandálem“. Na pravidelné generální audienci to prohlásil papež František, který pokračoval v cyklu promluv připravujících na podzimních biskupskou synodu o rodině. Tématem středeční katecheze byl Boží plán se svazkem mezi mužem a ženou.

Římský biskup připomněl, že první Ježíšův zázrak se uskutečnil na svatbě v Káni Galilejské, tedy v kontextu manželství. „Ježíš začíná své zázraky právě u tohoto mistrovského díla, kterým je manželství, na svatební oslavě. Tak nás učí, že vrcholným dílem společnosti je rodina: muž a žena, kteří se milují! Toto je vrcholné dílo!“ řekl papež.

Za neochotou vstupovat do manželství se často skrývá strach

Mnoho mladých lidí však v současnosti do manželství nevstupuje, ačkoliv zároveň touží po stabilním vztahu. „Myslím, že se musíme velmi vážně zamýšlet nad tím, proč se tolik mladých ´necítí´ na manželství. Je zde tato kultura provizorních věcí, všechno je provizorní a zdá se, že nic není definitivní,“ vyzval František.

Hlavní příčinou může být podle papeže strach partnerů, že se spletou nebo jejich vztah selže.

Stále rychleji a častěji se také rozbíjí vztahy, což vede děti k podvědomému pocitu, že manželství je pouze poutem „na dobu určitou“. Jak uvedl František, děti bývají vždy první a nejdůležitější obětí konfliktů mezi partnery.

Nerovnost muže a ženy je „zjevným skandálem“

Příčinou neochoty mladých uzavírat manželství není emancipace žen. Podle římského biskupa je podobný názor pouze projevem mužského šovinismu, který odporuje víře.

Křesťanství naopak nese poselství „radikální rovnosti“ manželů. Muž i žena jsou si rovni a vzájemně se doplňují.

„My, křesťané, musíme být v této věci náročnější. Například musíme s větší rozhodností podporovat právo na stejnou odměnu za stejnou práci. Proč se považuje za samozřejmé, že ženy musí vydělávat méně než muži? Ne! Oba mají stejná práva. Nerovnost je zjevným skandálem!“ prohlásil papež. Současně je podle něj třeba ocenit mateřství a otcovství.

Nejlépe hovoří o manželství dobrý život rodiny

Nejpřesvědčivějším argumentem pro manželství je dobrý život křesťanské rodiny. „Neexistuje lepší způsob, jímž by šlo popsat krásu svátosti! Manželství požehnané Bohem chrání ono pouto mezi mužem a ženou, kterému Bůh požehnal na samém počátku stvoření světa,“ řekl František.

Manžele současně vyzval, aby pozvali Ježíše do svého vztahu. „Nebojme se jej pozvat na svatební oslavu, do našeho domu, aby byl s námi a chránil naší rodinu. A nebojme se pozvat také jeho Matku Marii! Křesťané, pokud se berou ´v Pánu´, jsou přetvářeni v účinné znamení Boží lásky,“ zakončil svou katechezi.

Tématu rodiny se při svých středečních generálních audiencích věnuje papež od prosince loňského roku. Mimo jiné hovořil již o roli matek, otců, prarodičů a dětí. Zmínil také mnohé aktuální problémy jako nepřítomnost otců v rodinách, odsouvání starých lidí nebo teorie genderu. Poslední katecheze jsou věnovány tématům Božího plánu se svazkem muže a ženy

Celá promluva je na serveru www.radiovaticana.cz.

 

Autor: Josef Bernard   |   Sekce: Články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

Římskokatolická farnost u kostela Stětí sv. Jana Křtitele Praha - Hostivař